Tuesday, April 22, 2014

迷子になった I WAS A LOST CHILD




迷子になった

 4月17日、東山動植物園に行きました。良い天気で、暖かい日でした。週日のため、児童生徒がいなくて、幼児連れのヤングママが沢山いました。
サイなど、動物をいろいろ見て、象舎に行きました。最近出来たばかりの象舎です。旧象舎は取り壊されて、更地になっていました。
 更地を見て、65年前のことを思い出しました。私は5歳ぐらいでした。大垣市郭町の町内会で東山動物園にバスで行ったのです。母と兄と妹(今では三人とも他界していますが)と私が参加しました。家族で象舎の近くのベンチで休憩していたら、園内アナウンスで、「只今から、象のショーが始まります」と放送されました。私達は象舎へ急いで行きました。ショーは面白く、熱心に見ていました。ところが、ショーが終わると、母も兄も妹もいないのです。あたりは沢山の見知らぬ人ばかり。どこへ行ったんだろう。母を探しましたが見当たりません。多分ベンチに戻ったんだろうと思って、ベンチに行ったんですが、母の姿は見えません。ひとりぼっちで、悲しくなるやら、疲れてくるやら……。象が曲芸していた所に再び戻りましたが、家族は誰もいません。人、人、人ばかり。どうしよう。心細くなってきました。こんな人ごみでどうやってお母さんを探すというのだ。泣き出しそうになりながら、おろおろと一生懸命お母さんを探しました。突然、園内アナウンスが聞こえました。「大垣からお越しの、マツオカヒロシさん、お母さんが……」。 放送と同時にお母さんが僕を見つけてくれました。奇跡です。母は大きな声で、「いました! いました!」と叫びました。(多分、町内会の人に言ったのでしょう) ほっとしました。(わっと、泣いたかもしれません)
 今でも母の声が聞こえます。

お母さんも
泣き出しそうだったんだろうね
気持ちがわかるよ

長い、暗いトンネルを出て
明るい太陽
お母さん


I WAS A LOST CHILD

  I went to Higashiyama Zoological Botanical garden on April 17. It was a fine warm day. It being a weekday, there were no school children. Instead, I saw a lot of young mothers with their infants.
After looking at some animals such as rhinoceroses, I went to the elephants’ house. It was a new one. The old one had been demolished. I only saw the vacant lot there.
  Suddenly I remembered the incident that had occurred about 65 years ago. At that time I was only five or six years old. Chonai-kai or the neighborhood association in Kuruwa-machi, Ogaki City, planned a bus tour to Higashiyama Zoo. My family members (mother, brother, and sister, now all deceased) joined the tour. While we were taking a rest on a bench near the elephant house around noon, the public address announced that the elephants’ show was going to start. We rushed to the show. I enjoyed the tricks the elephants performed. I was absorbed in the show. When it was over, my mother, brother or sister were not besides me. They had vanished. I saw only a lot of strangers. Where had they gone? I looked for them but in vain. I thought they had returned to the bench where we took a rest. I went to the bench, but my mother was not there. I became lonely and sad and exhausted. I went back to the elephants’ performance ground. I saw none of my family members. I only saw a lot of people. What should I do? I was worried. How could I find my mother in such a dense crowd? I was on the verge of tears. I looked and looked and looked for my mother. Suddenly I heard the public address calling my name. “Hiroshi Matsuoka-san, from Ogaki, please ….” And miraculously at that very moment my mother found me. She said in a loud voice, “I’ve found him, I’ve found him!” How relieved I was!
 I still hear my mother’s frantic voice.

Mom, you were also
on the verge of tears
I understand how you felt
 
after a long dark tunnel
a bright sun
my mom


No comments:

Post a Comment