Tuesday, May 14, 2013

あなただったら起こしますか ARE YOU GOING TO WAKE HIM UP?

あなただったら起こしますか 


先日、鶴舞図書館で英字新聞を読んでいるうちに眠くなり、机にうつ伏して眠ってしまいました。どれくらい眠ったか分かりませんが、気がつくと年配の男の人が私の肩をたたいていました。

「すみませんが、代わってもらえませんか」と言うのです。

「あ、どうも」と私は言って、新聞を掴んで老人に渡そうとしました。(一つの新聞を閲覧する時間は最長15分と決められている)

ところが老人は、「いえ、新聞でなくて、机です」と言うのです。私は立って席を譲ると、老人は座って新聞を広げました。

 私は二階に上がって雑誌を二、三冊読み、暫くして新聞コーナーに戻りました。見ると、先ほどの老人が熱心に新聞を読み、何やらノートに書いていました。私は何を書き写しているんだろうと思い、そっと近づきました。驚いたことにと言おうか、がっかりしたことにと言おうか、老人はスポーツ紙の競馬欄を食い入るように見ているのです。

 人生、十人十色で、競馬が大事か英字新聞を読むのが大事かは比較できません。でも、ぶっちゃけた話、私は競馬には全く興味がありません。競馬欄を一心不乱に読んでいる老人を見て少なからず気が抜けてしまいました。同時に、気持ちよく眠っているのに、競馬ごときで起こされたことに急に腹が立ってきました。


           ARE YOU GOING TO WAKE HIM UP? 

     The other day I went to Tsurumai Library to read an English newspaper. While I was reading it, I fell asleep. Soon I was awoken. An aged man was tapping my shoulder.

“Excuse me, but I want to use this,” he said.

“Oh, sorry,” I said half awake. I grabbed the newspaper and tried to hand it to him. (According to the library regulation, the allotted maximum time to read one newspaper was 15 minutes.)

“No, not the newspaper, but the desk,” he said, contrary to my expectation.

“The desk?” I said and stood up. I gave up the chair to him. He sat down and began to open a newspaper.

   I went upstairs and read some magazines. After a while, I went back to the newspaper corner, and found the man earnestly reading a newspaper and writing something in his notebook. I wondered what it was that he was transcribing. I stealthily approached him and saw the newspaper article. To my, what should I say, surprise, embarrassment, or disappointment, he was reading the horse race page of a sport newspaper.

You can’t compare which is more important, reading an English newspaper page or a horse race page. Many men, many minds, but to tell you the truth, a horse race page is not my taste at all. In fact, I was not a little disappointed to find him absorbed in such a page. But what irritated me most was that he woke me up while I was fast asleep.

No comments:

Post a Comment