Thursday, November 9, 2017

服部百音リサイタル MONE HATTORI'S VIOLIN RECITAL

 昨日、服部百音さんのバイオリン演奏を女房と一緒に白鳥ホールで聴いた。百音さんは18歳で、作曲家服部良一の孫娘である。演奏曲目は以下の通り。

エルンスト:夏の名残のばら
プロコフィエフ:ヴァイオリンソナタ第一番ヘ短調作品80
エルンスト:魔王による大奇想曲
ショーソン:詩曲
マスネ:タイスの瞑想曲
ジンバリスト:R・コルサコフの金鶏の主題による演奏会用幻想曲
ラヴェル:ツイガーヌ

 この中で知っていたのは「夏の名残のばら」「タイスの瞑想曲」ぐらいで、後は初めて聞く曲で、いずれも固い難しい曲ばかりであった。
百音さんの演奏はバイオリンと格闘していると言ってもいい。音が激しく鳴り響き、バイオリンが壊れるかと思うぐらい激しく演奏する。あの細い腕のどこからあのような力強い音が出るか。かと思えば、バイオリンから鈴の音、水の流れる音、小鳥の鳴き声、横笛のような優しい音を出す。まるで魔術師のようにヴァイオリンでありとあらゆる音を出す。超絶技巧演奏というが、百音さんのは、超・超絶技巧であった。
 興奮して夜はよく眠れなかった。

MONE HATTORI'S VIOLIN RECITAL
 
I went to Shirakawa Hall with my wife to listen to Mone Hattori’s violin recital. She is 18 years old and a famous composer, Ryoichi Hattori’s granddaughter. She performed the following numbers.

Ernst: The Last Rose of Summer
Prokofiev: Violin Sonata No.1 minor, Op. 80
Ernst: Grand Caprice on Schuber’s ‘Der Erlkonig’
Chausson: Poeme
Massenet: ‘Meditation’ from Thais
Zimbalist:Concert Fantasy on Themes from R. Korsakov’s Opera “Le Coqd’Or”
Ravel: Tzigane

  I was familiar with two out of them: The Last Rose of Summer and Meditation’ from Thais. The others were new and were too difficult to appreciate.
  She played the violin as if she were fighting with the instrument. That was a fierce battle between the violin and her body. She played it so violently that I felt like it would break. How can such a thin arm produce such a tremendously thunderous sound? One the other hand, however, she produced serene sounds like those of bells, brooks, little birds, and bamboo whistles. She was a magician who could produce any sound out of the violin. Her performance was so skillful that she seemed like a super-human.
  I was so excited that I couldn’t sleep well last night.


 

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