Tuesday, April 12, 2011

[93] 寝不足は失敗の元 LACK OF SLEEP IS A SOURCE OF FAILURE

         
       睡眠不足は失敗の元


4月9日、愛知県大府市で行われた「武道演武会」に参加しました。参加団体は、剣道、柔道、空手、合気道、弓道、杖道で、私は杖道の演武をしました。杖道は200年の歴史があり、124センチの棒を武器として使う武術です。

前の晩、興奮してよく寝られませんでした。午前2時と3時頃に酒を飲みましたが、寝られません。4時に、諦めて本を読み、寝たのは4時半ごろです。明け方にどうやら眠ったようですが、7:50分に起きたときは睡眠不足で、頭がボーとしていました。

車を45分間運転して、大府市スポーツセンターに着いた頃には、疲労困ぱいでした。

各団体は午前中にリハーサルがあり、私は4つの杖道の技を練習しました。すなわち、杖道(中段)、短杖、十手、鎖鎌です。

 2:30ごろに私の出番でしたが、寝不足疲れで精神を集中することが出来ませんでした。中段、短杖、鎖鎌はうまく演武ができましたが、十手の演武のとき、頭が朦朧としていていました。十手では6本の型(右剣、左剣、残剣、蹴上、一乱剣、一声)を披露することになっていました。最初の4つの型はうまくできましたが、一乱剣のとき、動き方をド忘れしてしまいました。一乱剣は何十回も練習してきたのに、どう動くのか考えもつきませんでした。私の相手は丁度私に向かって太刀を振り下ろしたところで、相手と顔を見合わせ、演武を中断してしまいました。私はうろたえました。相手は小さな声で「太刀を振るから、飛んで」と言った瞬間、一乱剣の動きを全て思い出しました。

演武後、なぜ失敗したのか考えました。思い出してみると、一乱剣が始まった時、「残剣は終わったのかな」とふと思い、一乱剣のことは考えていなかったのです。しかし、気がつくと、太刀が目の前に振り下ろされていたのです。

教訓。「技事(わざごと)を演ずるときは、どんなことがあっても邪心を追い払い、今していることに集中する」

しかし、最も大切なことは十分な睡眠です。


 LACK OF SLEEP IS A SOURCE OF FAILURE

I attended a Martial Art Performance held in Obu City, Aichi Prefecture on April 9. The program consisted of six martial arts: Kendo, Judo, Karate, Aikido (self-defense art), Kyudo (archery), and Jodo. I took part in Jodo. It is a 200-year old martial art which uses a 124 centimeter long wooden stick as a weapon.
I was so excited on the previous night that I could not sleep well. I drank sake twice during the night: around 2:00 and 3:00, hoping it would lead me to sleep, but in vain. At around 4:00, I gave up sleeping and read a book. I went to bed around 4:30. I think I fell asleep towards morning. When I awoke at 7:50, I felt tired. My mind was still sleeping.
When I reached the Obu Sport Center after a 45-minute drive, I was completely exhausted.
The six groups went through the rehearsal in the morning. I practiced four different Jodo techniques: chudan, tanjo (a short stick), jutte (a short metal truncheon), and chain and sickle.
By the time my turn came around 2:30 in the afternoon, I was so tired that I could not concentrate. However, I successfully finished the performances of chudan, tanjo, and chain and sickle, but during the performance of jutte, my brain did not work. I was supposed to perform six techniques of jutte: Uken, Saken, Zanken, Keage, Ichiranken, and Issei. I managed to perform the first four techniques, but at Ichiranken, I forgot what to do. I had practiced it dozens of times before, but I could not think of any movement. I stood face to face with my partner who had just wielded his sword. We stopped the performance. I was embarrassed, and so was my partner. He said in a small voice, “Let’s skip the first part. I’ll wield the tachi (wooden sword), so you jump.” In that instance, I remembered everything.
After the performance, I wondered why I had I failed. I remembered that when Ichiranken had started, I had been wondering whether I had finished Zanken. I was not concentrating on Ichiranken. It was too late. At that moment, the sword was just before my nose.
I have learned a lesson. When you are going to demonstrate a technique, you should not, at any cost, let evil thoughts enter your mind. Concentrate on what you are doing.
But the most important thing is to sleep well.

**************************************************************
For more information about Jodo, please access:
http://misogi.org/jyo-e.htm

1 comment:

  1. I've done a few martial arts demonstrations in the past and I always had a difficult time sleeping the night before. I agree that it is very difficult to perform well when you are too tired. It is like sleep walking thruogh the performance.

    ReplyDelete