「ライフ オブ パイ]
「ライフ オブ パイ」は今まで見た映画の中で最も印象に残った映画の一つだ。人間と虎という特殊な状況、CGテクニック、少年と虎との関係、美的センス、どれも素晴らしい。
誰しも、16歳の少年が虎と同じ救命ボートに乗り、200日以上も太平洋を漂流するなどと想像できようか。しかし、観衆はこの信じられない状況を抵抗なく受け入れてしまう。話の一つ一つのエピソードが現実味を持ち、ありうることだと思うように話が展開するからだ。どんな話でも読み手が、ここは現実離れしていると思えば失敗作だが、「ライフ オブ パイ」はこの点、成功している。
プロットは、動物園の動物を乗せた船が嵐で難破し、パイという少年は救命ボートで助かるのだが、リチャード・パーカーという名前の虎もそのボートに乗っている。始め、パイは虎を恐れているが、飼い慣らし、ついには戦友となる。7ヶ月の漂流後、メキシコの海岸に瀕死の状態で打ち上げられる。
「ライフ オブ パイ」はコンピューター・グラフィックの勝利でもある。パンフレットによれば、ボート上の虎は全てCGだという。虎の鋭い目、ふさふさの毛、ピンと伸びた髭、大きく開けた口、動き方などを見て、虎が本物だと思った。CG技術は「ジュラシックパーク」「スパイダーマン」「アバター」などの映画でふんだんに使われているが、もしCGで描かれる俳優が人間そっくりならば、俳優というものはいらなくなる。俳優業は将来どうなるのであろうか。
パイとリチャード・パーカーの関係も実に巧みだ。始めパイは虎が怖かったため筏を作り、5mぐらいのロープで筏とボートを結んでいた。両者の関係の変化は、パイが溺れかかっている虎を救う時に起こる。2番目の変化は、パイが棒と魚で虎を飼いならすところだ。3番目の変化は嵐が去った後だ。波に翻弄され疲弊しきったリチャード・パーカーの頭を、パイは膝に乗せてそっと撫でる。パイにとってリチャード・パーカーは太平洋上唯一の「友」であったからだ。「リチャード・パーカーがいなかったら、死んでいただろう」とパイは後半で語る。両者の別離は映画最後の場面だ。リチャード・パーカーがパイの方を振り返り「今から別れることになるなぁ」というような素振りを全く見せず、ジャングルに入っていく。リチャード・パーカーの世界とパイの世界は全く違っているのだ。パイは救助されたとき大声で泣くけれども、それは助けられた嬉しさの余り、泣いたのではなく、リチャード・パーカーが何の感情も躊躇もなく、森の中にすいと消えていったのが悲しかったからだ。パイにとってリチャード・パーカーは共に戦い抜いて、何ヶ月間も太平洋を漂流した戦友であったのだ。
この映画は美的にも観客を大いに楽しませる。満天の星空、鏡のような青い海、闇夜に輝く海、くじらやイルカの見事なジャンプ光景、深海の魚類、緑の浮島……。映像に何度も引き込まれてしまった。
「ライフ オブ パイ」はとても良かったので2回見た。
LIFE OF PI
This film is one of the most impressive movies that I have ever seen. The unbelievable situation, the CG technique, and the relationship between Pi and the tiger are just amazing.
Nobody can imagine such an unusual situation where a 16-year-old boy and a Bengal tiger float in the same boat for more than 200 days in the Pacific Ocean. The film viewers, however, accept the unbelievable situation because each stage of the story is realistic and plausible. A story fails if the reader doubts its reality, but Life of Pi is realistic and has no room to doubt.
The plot is simple. A ship loaded with zoo animals wrecks due to a storm. The boy named Pi survives in a lifeboat, but he soon finds a tiger named Richard Parker in it. He first avoids the tiger but later tames and befriends it. After seven months’ drifting, they reach the Mexican coast, almost dead.
This film has proved the victory of computer graphic technique. The pamphlet of Life of Pi says every scene of the tiger on the lifeboat was made with computer graphics. The tiger was so vivid and alive with its sharp eyes, rich fur, and straight whiskers that I thought it was a real tiger. CG is used in many films, including Jurassic Park, Spiderman, and Avatar. If the CG-created actors are so realistic, no actors will be necessary. What will become of them, I wonder.
The relation between Pi and Richard Parker is well depicted. First, Pi is so scared of the beast that he makes a raft to sit on and connects it to the lifeboat with a rope about 5 meters long. The first change of their relationship takes place when Pi saves Richard, who is almost drowning in the sea. The second change comes when Pi tames Richard Parker with a rod and fish. The third occurs after a violent storm. Pi caresses Richard, who is on the verge of death, being tossed about by huge waves. For Pi, Richard becomes the only friend in the Pacific. “Without Richard Parker, I wouldn’t be alive today,” Pi says later. And their parting is shown at the end of the movie when Richard Parker steps into a jungle “unceremoniously” without looking back at Pi. Richard Parker’s world and Pi’s are completely different. Pi cries loudly not because he is saved but because Richard Parker disappears with no sign of friendship, with no sign of reluctance. Richard Parker has been Pi’s dearest brother in arms for many months.
Over all, the film entertains the viewer with beautiful scenes: the star-filled sky, the calm blue sea, the stunning performance of whales and dolphins, and a green floating island.
Life of Pi was so impressive that I saw it twice.
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